Het verbeteren van contact tussen burgers en politie in aandachtswijken.
De politie is er voor iedereen, echter in de praktijk verloopt het contact niet altijd even goed. Ook in Amsterdam zijn wijken waarin het contact met bewoners moeizaam verloopt. In het onderliggende onderzoek wordt gekeken naar de wijken Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg. Deze wijken zijn onderdeel van de Oostelijke Eilanden nabij centrum Amsterdam en liggen binnen basisteam Centrum-Amstel.
Het doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de achtergrond van dit moeizame contact met bewoners en hoe in deze wijken het contact verbeterd kan worden. Dit onderzoek laat zien dat er al veel stappen zijn gezet op de Oostelijke Eilanden. Er liggen echter ook mogelijkheden om de aanpak aan te scherpen. Deze mogelijkheden liggen vooral op het vlak van verbinding tussen politie en de burger.
Het verslag van het onderzoek door Marlijn Peeters (Eenheid Amsterdam, DRIO, Analyse & Onderzoek) en Anouk Smeenk (Avans Hogeschool, Centre of Expertise Veilige en Veerkrachtige Stad en Omgeving) is HIER te downloaden.
[1] Dit artikel is gebaseerd op het rapport ‘Wijken waar gepraat wordt. Casestudy Oostelijke Eilanden’ naar aanleiding van een onderzoek dat in 2021 is uitgevoerd voor eenheid Amsterdam, basisteam Centrum-Amstel.
Koen zegt
Herken de geluiden van buurtbewoners op de Oostelijke Eilanden dat de politie niet (op tijd) reageert op meldingen en niets terugkoppelt aan de melder.
Al jaren is er met enige regelmaat extreme (geluids)overlast vanuit de studentenflat op het Bijltjespad op Kattenburg. Bewoners hebben in het verleden te maken gehad met scheldpartijen en zelfs fysiek geweld door studenten en durven deze dan ook niet meer zelf aan te spreken. Als er bij de politie een melding wordt gedaan komt deze meestal niet langs, want te druk. Ook wordt er vervolgens geen contact meer gezocht met bewoners. Resultaat: meldingsmoeheid en algeheel verminderd vertrouwen in de politie. Een zeer slechte zaak lijkt mij.