Afgelopen jaar werd voor meer dan 41 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2019 was dit nog ruim 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2020 ongeveer 350.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck. Opvallend was dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander. Dit deed de oplichter bijvoorbeeld door vooraf een phishing-link te sturen of een telefoongesprek op te nemen. Met kennis van persoonlijke financiƫle gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, was de misleiding voor latere slachtoffers nauwelijks te herkennen. In coronajaar 2020 zagen we vooral een toename van fraude met online aankopen en de zogenaamde (WhatsApp)Hulpvraagfraude.
De Fraudehelpdesk is al 10 jaar het landelijk meldpunt voor oplichting.
Marie de Jonge zegt
Een bedrag van 41 miljoen euro is natuurlijk niet niks. Ik ben ook steeds voorzichtiger met het openen van informatie online via links. Goed dat deze helpdesk zich inzet om burgers te beschermen.